tisdag 24 maj 2011

The food

Ni som har sett på Food inc. har lite lättare att förstå vad jag talar om, har ni inte sett den dokumentären rekommenderar jag den men varnar känsliga tittare. Hur som helst så används ju majs till nästan all matproduktion i Usa, eftersom att det är billigt. 30% (!) av ytan där är majsfält! Man matar t.o.m korna med majs som annars är gräsätare (fabrikartade ställen där det är stor produktion, finns de som har ekologisk produktion också så det är en annan sak) vilket leder till att bildas e-coli i kons mage. En liten pojke hade ätit en hamburgare och dog några dagar senare efter att ha ätit det och fått denna bakterie. T.o.m äpplen kan ha denna bakterie när man använder kons skit som gödsel och sprids på så sätt. Det har även varit fall att man har fått salmonella från peanut butter? Det värsta där också är ju att man har inte rätt att kritisera maten, man kan bli stämd pga. det.

Jag är ändå glad att man bor i Finland där maten kontrolleras innan det kommer ut i disken, speciellt kött. I Usa behöver det inte ens stå på förpackningen varifrån köttet är. Majs är väl inte så väldigt nyttigt och bra heller, så det är väl inte konstigt om man går upp i vikt när många saker innehåller det där. Jag har hittat en väldigt bra sida som heter foodfacts.com, där man kan kolla exakt vad som innehåller vad. T.o.m i Coca Cola innehåller det majs syrup! Nu vet jag inte om det har varit med i original receptet men tror inte det. Jag tänkte pröva en dag när jag såg vid minimani nå typ av snack som var från Burger King i påse, eftersom jag älskar chips. På översättningen stod det ungefär något sånt här: "kan innehålla majsolja, xxx och xxx, en eller flera av dessa." Alltså de vet inte ens själv vad det innehåller. Jag tror det var två saker som hade något med majs att göra. Så jag skippade den, helt enkelt. Hittade inte den på foodfacts.com så skulle man kunna se exakta innehållet. Om någon vet nån hemsida som motsvarar denna men med mera finsk/svensk mat så säg till.

Sedan filmen så har jag inte ätit nån typ av hamburgare + franskisar(snabbmat, som inte är hemmagjord) och det är jag stolt över! Jag försöker handla ekologist så gott det går och tänker vad jag stoppar i mig. Trots allt är ju hälsa något av det viktigaste man har i livet. I Usa så börjar ekologisk vara efterfrågat på t.ex. wallmart, så det är ju framsteg.


McDonalds franskisar kommer jag inte att röra efter detta expiriment. Titta på egen risk. Skulle själv vilja testa det här med både franskisar från McDonalds här och från Hesburger. Man vet ju inte om det är samma som de använder överallt från McDonalds.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att dehär är väldigt äckligt om jag får säg så! Vi drömmer ju om att åk till USA på en resa längs road 66 + att jag vill ju gärna besöka Miami och NY. Men probleme e ju då vad man ska ät under vistelsen .. blir äl nog att plocka väskan full med proteinbars om man skall få i sig ngt ;) lite skämtosido men du fattar säkert pointen!

    Snabbmat slinker väl nog i oss ibland. Men jag har ju väldigt känslig mage överlag så vi försöker nog äta hemma så gott det går! Jag får ofta spendera tid på toaletten efter snabbmat.

    Sen drack jag väldigt mycke limsa förr men har försökt att övergå till gott smaksatt vatten istället :) När jag köper grönsaker och frukt försöker jag köpa inhemskt så gott det går men såklart funkar det inte med allt.

    Men jag tycker ala borde tänka på vad de stoppar i sig. Visst kan man fuska i bland men hälsan är viktig och mycke mat i dagens läge kan t.ex. nedsätta för kvinnan att få barn i framtiden. Så man ska nog tänka vad man äter :)

    Bra inlägg N!

    SvaraRadera
  2. Alltså uuuusch! :S Böri jo må dåligt! Ja tänker no absolut hald me ifrån Mäccens franska jag nu o hädanefter!

    SvaraRadera
  3. Exakt, man vet inte alls vad de innehåller :S

    SvaraRadera